15 december 2013

Tankeläsaren

Titel: Tankeläsaren
Författare: Kristin Cashore
Publiceringsår: 2008 
Antal sidor: 479
Ålder enligt mig: 14+
Förlag: Månpocket/Bokförlaget Semic
Övrigt: Del 1 i serien ”De utvalda”

Hon var bara åtta år gammal när hon dödade en man för första gången. Tio år senare tvingas Katsa fortafarande hota och döda människor åt kungen. För hon är en av de sju kungadömenas särlingar – född med en särskild gåva som kungen har rätt att utnyttja.”
Tankeläsaren är en lång bok som aldrig tar slut. Början på boken håller på hur länge som helst känns det som och jag var nära att sluta läsa.
Boken handlar om artonårige Katsa som är en särling, dvs född med två olika färger på ögonen och en särskild gåva. Katsa har gåvan att skada människor. Hon vill inte skada oskyldigt folk, men eftersom att hon är en särling tvingas hon göra som deras kung Randa säger. Hon startar Rådet för att minska de oskyldigas död och skador. Hon är väldigt kaxig och man skulle inte vilja vara vän med henne, men en dag kommer lieniden Po som förändrar det. Po är också en särling.
Pos farfar prins Tealiff blev kidnappad och boken går ut på att lista ut vem som kidnappat honom. Jag tycker inte att boken har någon riktig röd tråd. Den kommer igång efter ett tag men den första halvan av boken är riktigt tråkig. Beskrivningarna är väldigt dåliga och man har ingen riktig uppfattning om hur människorna ser ut (förutom färgen på deras ögon).  Det tycker jag är viktigt med en bok, man ska få en bild om hur personerna ser ut i huvudet ;)
Jag tyckte inte att denna bok var jättebra, även om jag har hört från andra att den har varit bra. Man tycker ju olika men detta var ingen riktig bok för mig. Den passar nog bättre för de lite äldre än för de yngre.
Språket boken är skriven på är gammaldags, så den är lite svår att förstå ibland. I slutet kom en vändning och den blev bättre.
Betyg 2 / 5 av mig…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!