17 december 2013

Om Twilight-serien

I våras så läste jag hela Twilight-serien. Just då, i ett par veckor, så var jag ett litet Twilight-fan. Jag tyckte mycket om böckerna, men inte lika mycket om filmerna. Jag tycker mycket mer om böcker, när det spelas upp en film inuti huvudet och man själv kan bestämma över huvudpersonernas t. ex. egenskaper och utseende. Det finns många som har hört från andra att böckerna är overkliga osv, att de inte är värda att läsa. Jag tyckte innan jag läste dem att de verkade fåniga, men sedan när jag läste dem så kunde jag sitta instängd på mitt rum i (bokstavligt talat) timmar och läsa. De är bättre än vad man tror, ge dem en chans! :)
Jag tyckte inte att det var någon idé att recensera dem, eftersom att de är så pass kända och nästan alla känner till dem.

I alla fall, nu har jag börjat läsa dem igen. Det tar runt 1-1,5 dagar att läsa ut en. Om man sträckläser. Vilket jag gjorde. Nu är jag i mitten på tredje boken och lika fast som i våras. Nu får vi se, om ett halvår kanske jag sitter där med  Om jag kunde drömma i händerna igen. Jag tror nästan det. Twilight är en sådan serie som man kan läsa om och om igen och bara upptäcka nya saker hela tiden. Personligheter, andra detaljer. Så är det inte med t. ex. Harry Potter, av de böckerna har man fått ett minne som sitter fast och inte kommer förändras. Jag tror att man skulle bli ganska trött på Harry Potter om man läste dem igen. Men det är ju såklart bara min åsikt!

För er som inte vet så är Twilight fyra kärleksromaner om vampyrer som filmatiserats. Böckerna läses över hela världen. Serien består av Om jag kunde drömma (2005), När jag hör din röst (2006), Ljudet av ditt hjärta (2007), och Så länge vi båda andas (2008). Bree Tanners andra liv (2010) är också skriven av Stephenie Meyer. Den handlar om Bree Tanners liv som nyfödd vampyr. Den hör inte till den riktiga serien, men är en historia som utspelar sig före händelsen I Twilight-böckerna. Midnight Sun, den femte och sista boken i serien, utspelar sig ur huvudpersonen Edwards perspektiv. Den första delen av manuset kom ut olagligt på internet 2008, och det är inte säkert om Meyer kommer att skriva färdigt boken över huvud taget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!