16 december 2013

Gregor från Ovanjord

Titel: Gregor från Ovanjord
Författare: Suzanne Collins
Publiceringsår: 2003
Antal sidor: 327
Ålder enligt mig: 9+
Förlag: Bonnier Carlsen
Övrigt: Del 1 av 5 i serien ”Krönikan om Underjord”

När Gregor ska passa sin tvååriga lillasyster Boots ramlar hon ner i en öppning i tvättstugan. Gregor kastar sig efter och faller… och faller. Slutligen hamnar de i Underjord, en värld som befolkas av stora råttor, spindlar, kackerlackor och bleka människor med lila ögon. På denna mörka, främmande plats råder fiendeskap mellan de olika invånarna och ett krig är nära förestående. Underjords öde vilar helt i syskonparets händer, men Gregor har bara en önskan: att ta sig hem.”
Boken är bra skriven, av samma författare som till Hungerspelen som är en utav mina favoritböcker. Det känns som att man är i början väldigt länge, så boken känns inte lika lång som den borde kännas. Den gick snabbt att läsa och det hände saker hela tiden. Man lärde verkligen känna personerna och karaktärerna, vilket jag tycker att man ska göra när man läser en bok. Staden Regalia är bra beskriven och det känns som att man är där. Den var en bra sträckläsare, och gick ganska fort att läsa.
Om man ska jämföra den med Hungerspelen tycker jag att den passar för lite yngre barn, men jag som gillar Hungerspelen väldigt mycket tyckte om denna med.
Om man ska prata om handlingen så var den overklig. Men samtidigt känner man att den är välskriven och att någon har tänkt igenom vad man ska skriva om. Vem kan tycka illa om kackerlackor efter att ha läst denna bok? Inte jag i alla fall :)
Gregor vill helst av allt komma tillbaka till Ovanjord (vilket är här på jorden) med sin lillasyster. Alla i Underjord tycker att hans lillasyster Boots är en liten prinsessa och hon har inga som helst tankar på att återvända upp till New York. Men när Gregor får reda på att hans pappa (som han trott varit död i flera år) befinner sig i Underjord vill han helst av allt rädda honom.
Som sagt passar denna bok till de lite yngre. Den liknar på sätt och vis Hungerspelen lite grann och om du gillar de böckerna borde du definitivt läsa denna.
Jag ger boken betyget 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!