16 december 2013

Beautiful Creatures

Titel: Beautiful Creatures (Mörka drömmar, livsfarlig kärlek)
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Publiceringsår: 2009
Antal sidor: 517
Ålder enligt mig: 13+
Förlag: Bokförlaget Semic
Övrigt: Första delen i en serie, har just blivit film

En förbannelse, ett val, två öden…”
Beautiful Creatures är en väldigt bra bok. Jag bara älskar den! Det händer saker hela tiden, och den är väldigt spännande. Den är både romantisk, sorglig och väldigt spännande.
När den nya tjejen Lena Duchannes kommer till den lilla staden Gatlin i södra USA så blir hon direkt vän med Ethan Wate, en elev på skolan i Gatlin. Han tycker att Gatlin är det tråkigaste stället på jorden och allt han vill är att komma därifrån. Men när Lena kommer förändras allt. De kan höra varandra i deras tankar. Ethan försöker hålla kvar i Lena trots att Lena på hennes sextonde födelsedag kommer att förvandlas. De gör tillsammans allt de kan för att hitta ett sätt för Lena att fortsätta vara god. För på ens sextonde födelsedag för en häxa blir man antingen ond eller god. Och när Lenas kusin Ridley som fallit på den onda sidan dyker upp vill Lena aldrig bli ond.
I skolan går det inte så bra för Lena eftersom att hon är den gamle Macon Ravenwoods systerdotter. Ingen gillar gamle Ravenwood som bor i det öde huset i Gatlin. Ethan försöker göra allt för Lena, och i boken får man se deras kamp mot både orättvisan i skolan och kampen mot att hålla Lena kvar.
Man måste bara följa handlingen till slutet, trots att den var en tjockis. Det är en sträckläsare som går väldigt fort att läsa. Jag läste ut den på mindre än en vecka och ville verkligen inte att den skulle ta slut. De andra böckerna i serien har inte kommit ut på svenska än och jag sitter och väntar på att de ska göra det :)
Den passar både för de lite äldre och de lite yngre. Jag tror att man måste vara ganska stor för att riktigt förstå handlingen med boken.
Jag ger boken betyget 5 / 5 (F A V O R I T)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!